رهگذری آشنا

رهگذری آشنا

همین حوالی, رهگذری آشناست...
رهگذری آشنا

رهگذری آشنا

همین حوالی, رهگذری آشناست...

فتوای عجیب آیت الله بیات زنجانی: خوردن آب روزه را باطل نمی کند !!!

 

 

آیت الله بیات زنجانی - رهگذری آشنا  

سایت اینترنتی آیت الله بیات زنجانی از مراجع تقلید شیعه در قم فتوایی جدید از وی را منتشر کرد.

در این فتوا آمده است:

“با استناد به موثقه عمار و روایت مفضل ابن عمر از امام صادق(ع) که در باب ١۶ وسائل الشیعه از ابواب “من یصح منه الصوم” آمده است، کسانی که روزه می گیرند ولی تاب و تحمل تشنگی را ندارند، فقط به اندازه ای که جلوی تشنگی شان را بگیرد می توانند آب بنوشند و در این حالت روزه شان باطل نبوده و قضا هم ندارد.” !!!

سایت اینترنتی آیت الله بیات زنجانی همچنین اضافه کرد: ” لازم به ذکر است نظر فقهی معظم له در رسالۀ عملیه به این شکل نبوده و این نظر فقهی جدید ایشان است.”

این مرجع تقلید همچنین به سؤال دیگری درباره روزه داری به این شرح، پاسخ داد:

سؤال: ضمن عرض سلام؛ حضرتعالی در فتوائی فرموده اید:

با استناد به موثقه عمار و روایت مفضل ابن عمر از امام صادق(ع) که در باب ١۶ وسائل الشیعه از ابواب “من یصح منه الصوم” آمده است، کسانی که روزه می گیرند ولی تاب و تحمل تشنگی را ندارند، فقط به اندازه ای که جلوی تشنگی شان را بگیرد می توانند آب بنوشند و در این حالت روزه شان باطل نبوده و قضا هم ندارد.
حال سؤال من اینجاست آیا فردی که در چنین شرایطی قرار گرفته، می تواند احتیاطاً و از روی استحباب روزۀ خود را قضا کند؟

پاسخ: “باسلام و تحیت؛ احتیاط همیشه امری پسندیده است ودر فرض سؤال نیز احتیاط مستحب آن است که فرد روزۀ خود را در وقت مقتضی، قضا کند.”   

رد کردن این فتوا توسط علما و ... ادامه مطلب ...  واکنش آیت الله مکارم به فتوای جنجالی..

معاون پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه، فتوای اخیر آیت الله بیات زنجانی، خرق اجماع کل علمای عالم اسلام است، گفت: این قول با اجماع مرتب علما در طول تاریخ و اجماع مرتب علما در عصر حاضر مخالفت دارد، لذا این قول هیچ سندیتی ندارد. 



آیت‌الله بیات‌زنجانی، چندی پیش در فتوایی تازه، آب نوشیدن را در شرایطی خاص برای روزه داران جایز دانست. در سایت وی آمده است: «با استناد به موثقه عمار و روایت مفضل ابن عمر از امام صادق(ع) که در باب ١٦ وسائل الشیعه از ابواب "من یصح منه الصوم" آمده است، کسانی که روزه می گیرند ولی تاب و تحمل تشنگی را ندارند، فقط به اندازه‌ای که جلوی تشنگی‌شان را بگیرد می توانند آب بنوشند و در این حالت روزه‌شان باطل نبوده و قضا هم ندارند.»

در این سایت اشاره شده که: «نظر فقهی معظم له در رسالۀ عملیه به این شکل نبوده و این نظر فقهی جدید ایشان است.» البته آیت الله بیات زنجانی در پاسخ به یک استفتا درباره اینکه «آیا فردی که در چنین شرایطی قرار گرفته، می تواند احتیاطاً و از روی استحباب روزۀ خود را قضا کند؟» پاسخ داده اند: «احتیاط همیشه امری پسندیده است و در فرض سؤال نیز احتیاط مستحب آن است که فرد روزه خود را در وقت مقتضی، قضا کند.»

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدمهدی گرجیان، عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام و معاون پژوهشی و فناوری اطلاعات دانشگاه باقرالعلوم(ع) در مورد این نظر گفت: این فتوا، خرق اجماع کل علمای عالم اسلام است. اگر قولی در میان اقوال مطرح شود که در طول تاریخ هیچ قولی با او همراهی نکند؛ مثل همین حالتی که اکنون به وجود آمد. به آن خرق اجماع مرتب می‌گویند، چون نه علمای شیعه و نه علمای سنی تاکنون چنین اظهار نظری نداشتند.

وی افزود: ممکن است کسی بخواهد حرف جدیدی بزند تا دیگران بگویند او نوپرداز است و معروف شوم، به تعبیر آیت‌الله فاضل لنکرانی قول مخالف بگو تا معروف شوی، اگر این گونه باشد بحث مبنای دینی ندارد اما اگر بخواهد مبنای دینی داشته باشد این قول با اجماع مرتب علما در طول تاریخ و اجماع مرتب علما در عصر حاضر مخالفت دارد، لذا این قول هیچ سندیتی ندارد و اگر سندیتی داشت در طول تاریخ یکی از علمای شیعه و سنی به چنین قولی قائل می شد.

وی در پاسخ به این سوال که ایشان در مقدمه این فتوا استناد می کند به حدیثی و بعد نتیجه می گیرد، نظر شما در این ارتباط چیست؟، گفت: بسیاری از فتواهای ناصحیح هم مستند به حدیث است اما چه حدیثی؟ اولا باید سند حدیث را نگاه کرد. دوم باید دلالت را نگاه کرد یعنی حدیث سندا و دلالتا باید مورد تأیید باشد.

گرجیان در ادامه سخنانش اظهار داشت: حدیثی که ایشان مطرح می کند در رابطه با "ذی العُطاش" است. ذی العُطاش به افرادی می گویند که بیماری تشنگی شدید دارند اگر این افراد چند دقیقه ای آب نخورند می میرند. یعنی اگر هر روز بیست لیتر هم آب بخورد باز احساس تشنگی می کند. ذی العطاش مورد مستثنی است؛ فردی است که بیمار است و همیشه باید آب بنوشد و اگر چند دقیقه ای آب نخورد می میرد. البته ذی العطاش فردی است که هیچ گاه امید سلامتی و خوب شدن ندارد تا در آن زمان روزه بگیرد. نمی توان این حالت را با حالت بیان شده توسط آقای زنجانی مقایسه کرد این همان قیاس ابوحنیفه است که امام صادق(ع) در پاسخ او فرمود این قیاس ابلیس است. 

 

 

واکنش آیت الله مکارم به فتوای جنجالی

واکنش آیت الله مکارم به فتوای جنجالی

یکی از مراجع تقلید شیعیان، با اشاره به طرح یک فتوا در خصوص درستی روزه بعد از نوشیدن آب، این فتوا را خلاف اجماع فقهای اسلام دانست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، بعد از ظهر دوشنبه در جلسه تفسیر قرآن کریم که در ایام ماه مبارک رمضان در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود در سخنانی، با اشاره به فتوای جنجالی درباره آب نوشیدن روزه‌داران اظهار داشت: در دهان برخی‌ها انداخته‌اند که وقتی روزه دار تشنه شد و تاب و تحمل تشنگی را نداشت، می‌تواند برای رفع تشنگی آب بخورد در حالی که روزه او نیز صحیح است.

وی عنوان کرد: در این صورت کافی است که روزه داران کوزه‌ای آب در کنار خود قرار دهند و هرگاه تشنه شدند، برای رفع تشنگی بنشوند! در این صورت باید پرسید اگر کسی روزه دار باشد و چند لیوان آب بخورد این چگونه روزه داری است!

با دین مردم بازی نکنید

استاد برجسته حوزه علیمه قم، با هشدار نسبت به کسانی که چنین فتواهایی صادر می‌کنند با بیان اینکه با دین مردم بازی نکنید افزود: در این فتوا استناد به روایتی شده که هم از نظر سند و هم از نظر دلالت زیر سئوال است و اگر هم فرض بر صحت حدیث باشد در میان فقها، احدی چنین فتوایی نداده است و این گفته خلاف اجماع فقهای اسلام است و بالا‌تر از آن احتمال دارد خلاف ضرورت دین باشد.

وی اظهار داشت: اگر کسی مریض است و نمی‌تواند روزه بگیرد، اسلام به او اجازده داده است تا افطار کند و بعد قضای آن را به جا بیاورد.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه کسانی که این فتوا را می‌دهند باید مراقب گفته‌های خود باشند و بدانند نتیجه حرف‌هایشان چیست، افزود: ضرورت دین بدان معنا است که کلیه مسلمانان این کار را نادرست می‌دانند.

نظرات 7 + ارسال نظر
عاطی پنج‌شنبه 27 تیر 1392 ساعت 10:01 ق.ظ http://arusakeasali.blogfa.com

سلام طاعات وعبادات قبول
ممنون که اطلاعات صحیح رو به مردم خبررسانی میکنید

سلام همچنین شما
التماس دعا

جواد جمعه 28 تیر 1392 ساعت 11:48 ق.ظ

سلام
http://tohid.ir/fa/persian/book?bookID=159&page=11#2
مساله 1256 از رساله آیت الله سبحانی رو بخونید.حالا کجای این فتوا خلاف اجماع فقهاست؟!لطفا بدون تحقیق هر حرفی رو نپذیرید.در ثانی ما در مقامی نیستیم که فتوای یک مرجع تقلید رو زیر سوال ببریم!
در ضمن مساله نوشیدن آب و باطل نشدن روزه مساله کاملا جدید و عجیبی نیست.

سلام دوست عزیز شما میتونی نظر مراجع عظام رو بخونی مثلا آیت اله مکارم بشدت چنین فتوایی رو نادرست و بیان این موضوع به این شکل رو بشدت رد کرده است و همچنین علمای دیگر ...
در ضمن آیت اله زنجانی این فتوا رو با این شکل بیان کرده که اگر کسی در حین روزه داری از شدت تشنگی می تواند آب به اندازه رفع تشنگی بخورد ولی روزه باطل نیست و قضا هم ندارد که این حرف جای سوال زیاد دارد ... والله اعلم

جماران جمعه 28 تیر 1392 ساعت 07:01 ب.ظ

آقایی که یه طرفه به قاضی می ری: خیلی از علما از جمله امام، همانند آیت الله بیات کفاره و قضا رو در این مورد واجب نمی دونند:
حکم امام:
این مسئله در باره کسانی است که به بیماری عطش مبتلا هستند چگونه است؟

پاسخ اجمالی:

1- کسانی که به مرض عطاش مبتلایند و زیاد تشنه مى‌شوند، می‌توانند روزه را افطار کنند چه این که اصلا قدرت مقاومت نداشته باشند و یا خودداری کردن براى آنان دشوار باشد. پس این افراد روزه نمى‌گیرند؛

2- کسی که به سبب مرض عطشی که دارد روزه گرفتن برایش مشقت دارد و دشوار است، به جاى هر روزی که افطار می‌کند باید یک مدّ (750 گرم) طعام کفّاره بدهد و احتیاط مستحب دو مدّ است؛

3- وجوب کفاره بر کسى که به سبب مرض عطش روزه براى او ممکن نیست، محلّ اشکال است، بلکه واجب نبودن آن خالى از قوّت نیست.

نباید کل مسئله را به این شکل مطرح میکرد این مسئله وجود دارد ولی اسلام گفته که کسی که نمیتونه روزه نگیره لازم به این نیست که روزه بگیره بعدش اگه رسید به جایی که آسیب جدی بهش وارد بشه اونوقت آب بخوره و افطار کنه آقای بیات گفتن که آب خوردن اشکال نداره و افطار محسوب نمیشه و قضا هم نداره !!

علی یوسفی شنبه 29 تیر 1392 ساعت 05:43 ب.ظ

با سلام:جناب آقای ایت الله مکارم شیرازی باید به نظر دیگر علمای دین هم احترام بگذارند در ضمن هر مرجع تقلیدی در بیان فتوای خود مستقل وآزاد است وقرار نیست مرجع تقلید هم تقلید کند

عزیز من اینطور نیست باید طبق اصول و شرایطی فتوا صادر بشه و باید مراجع روی فتوا توافق نمایند ...

سعید دوشنبه 31 تیر 1392 ساعت 06:54 ب.ظ

این روایت مذهبی است ولی چرا تا الان بیان نشده جای تامل دارد. گفته های ایشان صحیح است و روزه دارانی که تاب روزه را ندارند می توانند با نوشیدن یک جرعه اب کوچک ادامه دهند.

علی جمعه 4 مرداد 1392 ساعت 01:36 ب.ظ

آقای مکارم صبح تا شب زیر باد کولر خبر ندارید مردم زیر آفتاب سوزان سگ دو می زنند آیت الله زنجانی برای آن دسته مردم این فتوا را داده است و وی همانند شما در فتوا دادن مختار است.

جواد یکشنبه 6 مرداد 1392 ساعت 10:40 ب.ظ

سلام مجدد
آشنای عزیز آیت الله مکارم چرا قبلا چنین موضع گیری نکرده بودند؟در قبال فتوای آیت الله سبحانی و برخی علمای دیگه!
منظور شما از علمای دیگه "معاون پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع)" که نیست؟!!!
شما کلا مسائل رو قاطی میکنید.فتوای آیت الله بیات اینه که اگر کسی به حدی تشنه شد که دیگه قادر به ادامه روزه نباشه یعنی مجبور باشه به خاطر رفع مشقت زیاد آب بخوره فقط در حد رفع خطر و مشقت آب بخوره و روزش صحیحه.درسته که در عین تعجب وبسایت این مرجع تقلید در ایران فیلتره!اما توضیحات در باب این فتوا رو از سایر خبرگزاری ها میتونستید مطالعه کنید.
مشخصا این موضع گیری ها سیاسیه.شما که میگی اصلا سابقه نداشته چنین فتوایی.پس فتوای آقای سبحانی چیه؟و بسیاری دیگه؟!
اصول و شرایطی که بر طبق اون باید فتوا صادر بشه رو شما تعیین میکنید برای یک فقیه؟!
اگه شما اینقدر خوب میتونید فتوایی رو رد کنید لابد میتونید صادر هم کنید پس بسم الله...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد